Kdo má na starosti deratizaci?
Ze zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví je za deratizaci zodpovědný majitel objektu (případně
prostranství).
Veřejná prostranství a plochy spravuje město či obec,
kanalizaci zpravidla správce vodovodního řadu apod. Bližší informace
získáte na obecních a městských úřadech.
Pro mnohé soukromé majitele je překvapením, že zodpovídají, v rámci
vlastnictví objektu či prostranství, za jejich deratizaci. Povinná
deratizace se podle zákona týká obcí a měst, podnikatelů, právnických
osob, majitelů rodinných domů i bytových družstev. Zkrátka každého, kdo
vlastní nějakou nemovitost.
Dle výše uvedeného zákona:
Běžnou ochrannou deratizaci musí podle potřeby
zajistit každá osoba jako součást čištění a běžných pracovních a
technologických postupů. V tomto případě nabývá deratizace podoby
preventivních opatření. (Jedná se o běžný úklid, dezinfekci, opatření
zabraňující usazení hlodavců v objektu apod.)
POZOR ! Nejedná se o rozmístění nástrah!
Pokud tedy Váš údržbář, správce bytového domu apod.
položí v určitém prostoru deratizační nástrahy, dopouští se jednání
proti tomuto zákonu a v případě zjištění tohoto stavu kontrolními orgány
se v oprávněných případech (např. rozmístění nástrah do sklepa paneláku,
kam má přístup veřejnost) může jednat i o trestný čin obecného ohrožení.
Odpovědnosti se pracovník nezbaví ani vylepením cedulek s
upozorněním na rozmístění nástrah s přenesením odpovědnosti za děti a
zvířata na jejich rodiče a majitele.
Speciální ochrannou deratizaci má povinnost provést ve svých
provozovnách každá podnikající fyzická osoba a všechny právnické osoby,
pokud dojde ke zvýšenému výskytu hlodavců. Speciální deratizaci mohou
vykonávat pouze lidé odborně způsobilí ve smyslu § 58 zákona 258/2000
Sb. o ochraně veřejného zdraví. (Zde se jedná již o samotné vyložení
nástrah osobou, která má k provádění speciální ochranné deratizace
platná osvědčení dle zákona a nástrahu umístí v souladu s legislativními
požadavky.)
Mimochodem, dokumentaci k veškerým deratizacím si musí
zodpovědné osoby schovávat pro případ kontroly po dobu 5 let.
Dodržování zákonů souvisejících s deratizací kontrolují
příslušné úřady (například Hygienická stanice hl. m. Prahy). Při
zanedbání deratizačních povinností mohou uložit pokutu až do výše 2
milionů korun.
Průběh deratizačních zásahů popisuje Standardní metodika
speciální ochranné deratizace.
Jak často provádět hubení hlodavců, zákon nespecifikuje. Již zmíněná
metodika rozlišuje mezi jednorázovou a průběžnou deratizací.
Jednorázová deratizace se obvykle provádí dvakrát za rok (na
jaře, když hlodavci po oteplení opouští úkryty, a na podzim, kdy hledají
nová útočiště).
Průběžnou deratizaci doporučuje metodika realizovat každé dva až
tři měsíce dle použité nástrahy. Po této době totiž nástrahy přestávají
být pro hlodavce atraktivní.
Další informace viz.
HUBENÍ ŠKŮDCŮ: UDĚLAT SI SÁM NEBO POVĚŘIT ODBORNOU FIRMU?
|
HUBENÍ ŠKŮDCŮ: UDĚLAT SI SÁM NEBO POVĚŘIT ODBORNOU FIRMU?
(Převzato
ze stránek
DDD sdružení)
Rozhodnutí je často závislé na nákladech!
Z důvodů vypjaté hospodářské situace jsou téměř veškeré podniky (ať už
velké, či malé) orientovány na úsporná opatření. V mnohých případech se
potom takovéto šetření přímo dotýká rozhodování o tom, zda by nebylo
levnější a jednodušší provést hubení škůdců vlastními prostředky. Zda a
kolik se v takovémto případě ušetří, zůstává velkým otazníkem.
Při hubení škůdců vlastními silami je třeba počítat s tím, že bude nutné
vyčlenit na tuto odbornou práci vlastní personál, který tak bude chybět
jinde, nebo bude třeba přijmout na tuto práci další lidi. Z těchto
jednoduchých důvodů je patrno, že hubení škůdců ve vlastní režii nepřinese
úspory, spíše naopak. Z toho vyplývají další faktory, které nepochybně
hovoří pro odbornou firmu.
Hubení škůdců vlastními silami – co na to zákony?
Hlavním předpisem pro hubení škůdců je zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně
veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 120/2002 Sb. o
podmínkách uvádění biocidních přípravků a účinných látek na trh ve znění
pozdějších předpisů.
§ 57 zákona č. 258/2000 Sb. uvádí:
(1) Běžnou ochrannou dezinfekci, dezinsekci a deratizaci je povinna podle
potřeby provádět každá osoba, a to jako součást čištění a běžných
technologických a pracovních postupů.
(2) Speciální ochrannou dezinfekci, dezinsekci a deratizaci je povinna
podle potřeby ve své provozovně zajistit každá fyzická osoba, která je
podnikatelem, právnická osoba a každá osoba při likvidaci původců nákaz,
při zvýšeném výskytu škodlivých a epidemiologicky významných členovců,
hlodavců a dalších živočichů. Jde-li o obytné místnosti, pobytové
místnosti a nebytové prostory nesloužící k podnikání, má povinnost podle
věty první vlastník nemovitosti nebo společenství vlastníků a u
nemovitosti v majetku České republiky organizační složka státu nebo
příspěvková organizace, které přísluší hospodaření s ní.
Co to znamená pro praxi?
1. Za zvýšený výskyt škodlivého hmyzu je nutné považovat situaci, kdy se
při každodenních běžných činnostech setkáváte pravidelněji, třeba jen s
několika málo živými jedinci, aniž byste je cíleně vyhledávali. Tato
situace již vyžaduje profesionální zásah ve speciální ochranné dezinsekci,
protože cvičené oko kvalifikovaného odborníka odhalí jejich úkryty s
velkým množství škůdců.
Zvýšený výskyt škodlivých hlodavců se projevuje zejména tím, že se
nezasvěcená osoba během dne setkává opakovaně se živými potkany nebo
myšmi. Taková situace je již kritická, vyžadující neodkladný profesionální
zásah ve speciální ochranné deratizaci. V případě obou druhů je však již
mnohem důvodem k provedení speciální ochranné deratizaci, že nalézáte
zřetelné stopy jejich činnosti: používané nory s ohlazenými okraji,
vyšlapané cestičky, čerstvý trus, ohlodané potraviny, krmiva nebo jiné
materiály. O tom, zda jsou nory skutečně obydleny se lze přesvědčit
jednoduše tím, že si všimnete, zda na vchodech nejsou pavučiny, nebo že
několik jejich vchodů lehce ucpete zmačkaným papírem. Jsou-li alespoň
některé ucpávky druhý den vytlačeny, jsou nory osídleny a lokalita je
zamořena myší domácí nebo potkany, které je nutné vyhubit.
2. Všechny osoby, které provádějí speciální ochrannou dezinfekci,
dezinsekci a deratizaci musí splňovat kvalifikaci podle § 58 zákona č.
258/2000 Sb. v platném znění. Detailní vysvětlení veškerých nutných
předpokladů pro provádění této činnosti by bylo velice obsáhlé. Proto se
omezíme pouze na personální vybavenost. Dostatečné personální vybavení
znamená, že hubení škůdců provádějí věci znalé a patřičně vyškolené osoby,
přičemž tato kvalifikace se získává absolvováním odborného kursu a
složením zkoušek před komisí jmenovanou krajským hygienikem.
Co poskytují firmy zaměřené na profesionální hubení škůdců?
Jak se ukazuje, zákonodárce jednoznačně a jasně rozpoznal, že hubení
škůdců je velice citlivá činnost, kterou mohou provádět pouze
profesionálové. Mimo nákladů a zákonných předpokladů existuje mnoho
dalších důvodů pro to, aby vlastní hubení škůdců bylo zadáno odborníkům:
1. Efektivita prováděných prací
Jedním z důležitých aspektů je jistě to, že profesionální podniky mohou
pracovat daleko efektivněji než je možné docílit vlastními prostředky.
Nehledě na to, že profesionálové - odborníci ve svém oboru – jsou znalí
situace na trhu a tím mají k dispozici veškeré nutné informace a mohou
kvalifikovaně posoudit, jaká metoda a jaké přípravky jsou nejvhodnější pro
konkrétní případ. Naprosto nezbytné jsou znalosti o biologii a chování
škůdců, aby mohla být učiněna patřičná opatření pro integrované hubení,
které si přímo vyžaduje zákon. Bez těchto znalostí je boj proti škůdcům
prakticky nemyslitelný. V neposlední řadě jsou velice důležité odborné
znalosti a zkušenosti profesionálů při hubení škůdců, ať již se jedná o
domácnosti, malé provozovny, nemocnice, až po velké potravinářské závody.
Takovýmto potenciálem znalostí a zkušeností disponuje pouze profesionál a
v žádném případě ten, kdo se rozhodne, že hubení škůdců bude provádět ve
své vlastní režii.
2. Pružnost a všestrannost práce
Druhým důvodem je skutečnost, že profesionální firmy mohou pracovat mnohem
pružněji než ti, co vezmou hubení do vlastních rukou. Vlastní režie
znamená, že je třeba vyčlenit pro tuto specifickou práci několik svých
zaměstnanců a to mnohdy okamžitě. K tomu je třeba poznamenat, že odborné
firmy ošetřují větší množství objektů současně, takže není žádný problém,
aby byl z jiného objektu přesunut dostatečný a náležitě vybavený personál.
Nelze také zapomenout na to, že členové Sdružení DDD velice úzce
spolupracují, takže v nutném případě je možná určitá forma kooperace
jednotlivých profesionálních firem. V neposlední řadě také samotný
konkurenční tlak vede k rychlému a pružnému provádění požadovaných prací.
Je třeba také uvést, že profesionální firmy disponují celým spektrem
možností, které umožňují jak běžné hubení mravenců, tak i použití
komplikovaných metod – např. fumigace a pod. Z toho jednoznačně vyplývá,
že profesionální firmy mohou nabídnout obsáhlý servis, což u hubení ve
vlastní režii není možné.
3. Profesionální vybavení
Třetím důvodem je to, že odborné firmy jsou neporovnatelně lépe vybaveny
odpovídající technikou a prostředky, čehož u prací ve vlastní režii nelze
dosáhnout. Nelze se tomu divit. Neboť firmy, které tyto služby nabízejí,
mohou jednoduše do odpovídajícího vybavení investovat potřebné finanční
prostředky. Tyto firmy dokonce pravidelně investují do nových přístrojů a
zařízení, aby si zajistily konkurenceschopnost vůči ostatním. To si
samozřejmě nemůže dovolit uživatel, který takovou techniku využije jen
sporadicky. B neposlední řadě k profesionalitě patří i odpovídající
likvidace zbytků používaných přípravků, což při hubení škůdců ve vlastní
režii se stává velkým a často téměř neřešitelným problémem.
Kdo uvažuje ekonomicky, pracuje se specialisty!
Poznatky a zkušenosti v hospodaření podniků jednoznačně ukazují, že je
mnohem rozumnější a smysluplnější soustředit se na vlastní práci, než se
navíc zatěžovat množstvím okrajových činností, které v konečném efektu
vedou k nehospodárnosti. V automobilovém a elektroprůmyslu není již žádnou
novinkou, že celkové zhotovování výrobků se provádí pouze ve 30 až 40
procentech případů, často toto číslo leží pod 25 procenty. Důvodem je ta
skutečnost, že externí dodavatelé a služby jsou schopny dodávat lépe a
finančně výhodněji, než je možné vlastními, interními prostředky. Obdobné
platí i pro záležitosti kolem hubení škůdců. Samotné právní předpisy jsou
tak přísné, že s hubením škůdců ve vlastní režii jsou spojeny enormní
komplikace a náklady. Při tom je třeba zohlednit také investice, personál
a materiál, které jsou nutné pro vlastní provádění prací. Právě pro
dodržení všech výše uvedených aspektů a konceptu HACCP je třeba dbát toho,
aby tyto práce byly svěřeny do odborných rukou.
Autor:
Převzato ze stránek
DDD sdružení
|
ZÁKONY VZTAHUJÍCÍ SE K DERATIZACI A DEZINSEKCI
Zákon 258/2000 Sb. O ochraně veřejného zdraví a o
změně některých souvisejících zákonů
Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství a
upravuje:
a) práva a povinnosti fyzických a právnických osob v oblasti ochrany a
podpory veřejného zdraví,
b) soustavu orgánů ochrany veřejného zdraví, jejich působnost a
pravomoc,
c) úkoly dalších orgánů veřejné správy v oblasti hodnocení a snižování
hluku z hlediska dlouhodobého průměrného hlukového zatížení životního
prostředí.
Zákon 166/1999 Sb. O veterinární péči a o změně
některých souvisejících zákonů
Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství a
v návaznosti na přímo použitelné předpisy Evropských společenství,
stanoví požadavky veterinární péče (dále jen „veterinární požadavky“) na
chov a zdraví zvířat a na živočišné produkty, upravuje práva a
povinnosti fyzických a právnických osob, soustavu, působnost a pravomoc
orgánů vykonávajících státní správu v oblasti veterinární péče, jakož i
některé odborné veterinární činnosti a jejich výkon.
Zákon 120/2002 Sb. O podmínkách uvádění biocidních přípravků a
účinných látek na trh a o změně některých souvisejících zákonů
Tento zákon v souladu s právem Evropských společenství 1) stanoví práva
a povinnosti fyzických osob oprávněných k podnikání a právnických osob a
působnost správních úřadů při uvádění biocidních přípravků a účinných
látek na trh v České republice, podmínky vydávání povolení k uvedení
biocidních přípravků na trh, způsob hodnocení účinnosti biocidních
přípravků a účinných látek a ochrany před jejich působením na
lidské zdraví, zvířata a na životní prostředí. |